V tokratnem Zelenem pogovoru smo gostili Dalijo Delić, strokovnjakinjo za trajnostni razvoj v podjetju Iskraemeco. Z nami je delila vpogled v trajnostne iniciative znotraj podjetja, pomen vključevanja zaposlenih ter sodelovanje z lokalno skupnostjo. Posebej smo se dotaknili tudi projekta Zeleni pingvin in nagrad, ki jih je Iskraemeco prejel za svoje trajnostne dosežke.
Trajnostni razvoj je ključnega pomena za poslovanje podjetja Iskraemeco. Kakšni so temeljni stebri vaše trajnostne strategije in kako se ti vključujejo v dolgoročne cilje podjetja? ? Kateri so ključni mejniki, ki ste jih dosegli na tem področju v zadnjih desetih letih?
Kot podjetje, ki razvija pametne števce in digitalne rešitve za učinkovitejše upravljanje z energijo, imamo trajnost že od samega začetka globoko vtkano v naše poslovanje in strategijo. Našo trajnostno strategijo smo povezali s poslovno strategijo podjetja in jo, glede na naše ključne vplive, oblikovali okoli šestih temeljnih stebrov: podnebju prijazni izdelki in rešitve, zmanjšana in obnovljiva raba energije, krožno gospodarstvo, transparentna dobavna veriga, etično in vključujoče družbeno delovanje ter dolgoročna zanesljiva partnerstva. Ti stebri celostno usmerjajo naše trajnostne aktivnosti in nas vodijo k doseganju osrednjega cilja: razogljičenja našega podjetja in celotne dobavne verige ter podpore našim kupcem z inovativnimi trajnostnimi rešitvami za boljšo prihodnost.
V zadnjih letih smo dosegli pomemben napredek na področju ESG. Že od leta 2013 neprekinjeno zmanjšujemo svoj ogljični odtis in porabo energije. Kot člani United Nations Global Compact (UNGC) aktivno podpiramo in uveljavljamo njegova načela ter vsako leto objavljamo trajnostno poročilo UNGC.
Od leta 2015 sodelujemo z nizozemskim podjetjem pri projektu Fair Meter, s katerim povečujemo preglednost uporabe materialov ter spodbujamo etično pridobivanje surovin in krožno gospodarstvo. Decembra 2023 smo namestili lastno sončno elektrarno, ki pokriva več kot 25 % naših potreb po električni energiji. V letu 2024 smo dosegli dolgoletni cilj in postali podjetje z ničelnimi odpadki na odlagališčih.
Naša trajnostna pot je proces nenehnega napredka, zato smo zavezani k nadaljnjemu dvigovanju ambicij in postavljanju višjih standardov v prihodnosti.
V letu 2024 ste sicer sprejeli novo trajnostno strategijo podjetja, izvedli dvojno oceno pomembnosti in nadgradili trajnostni oddelek. Katere ključne vsebinske spremembe v trajnostni usmeritvi prinašajo lanska prizadevanja in nova strategija?
Čeprav smo se s trajnostnim razvojem aktivno ukvarjali že vrsto let, so bile te pobude – podobno kot pri številnih drugih podjetjih – pogosto omejene na manjšo skupino posameznikov. V letu 2024 smo naredili pomemben korak naprej in trajnostni oddelek vključili v oddelek strategij, s čimer smo bistveno okrepili upravljanje ESG. Prav tako smo ustanovili Odbor za trajnost, ki vključuje vodstvo podjetja ter ključne vodje oddelkov, kot so kakovost, produktni portfelj, pravo in skladnost poslovanja, proizvodnja, dobavna veriga, kadri in IT. Ta nova struktura nam omogoča, da trajnost postane sestavni del vsake strateške odločitve ter je celovito vpeta v vse poslovne funkcije.
Poleg naštetega, naš trajnostni pristop vse bolj oblikujejo potrebe poslovnih enot, zahteve trga ter vedno bolj strogi regulativni okviri, zlasti nove evropske direktive. Čeprav te prinašajo določene izzive, nas hkrati spodbujajo k stalnemu napredku in postavljanju višjih standardov.
Kako pomembno je za vas vključevanje v družbene iniciative in sodelovanje z lokalnimi skupnostmi? Eden izmed projektov na tem področju je tudi Zeleni Pingvin, ki je bil lansiran leta 2020 kot rezultat zmage na ljubljanskem Climathonu. Kakšni so prvi odzivi sodelujočih in kakšni so vaši načrti za projekt?
V Kranju smo prisotni že več kot 80 let, zato imamo močne povezave z lokalno skupnostjo in aktivno iščemo priložnosti za sodelovanje. Sodelujemo z lokalnimi šolami in univerzami ter ponujamo štipendije, pripravništva, mentorstvo in študijske obiske v našem podjetju. Prav tako smo člani Kranjskega podnebnega pakta, v okviru katerega smo se zavezali k podpori mesta pri doseganju njegovih podnebnih ciljev. Podpiramo tudi lokalne kulturne pobude, kot je folklorna skupina, s čimer prispevamo k ohranjanju kulturne dediščine.
Ena izmed ključnih iniciativ na področju okoljskega izobraževanja je tudi omenjeni projekt Zeleni pingvin. Po zmagi na Ljubljanskem Climathonu leta 2020 smo koncept razvili v resničen, razširljiv projekt. Zeleni pingvin je interaktivna izobraževalna platforma, ki šolam pomaga vključiti učence v podnebne ukrepe s spremljanjem njihove porabe energije in spodbujanjem trajnostnih navad. Odziv je izjemno pozitiven – šole in učitelji cenijo elemente igrifikacije, ki učencem trajnost približajo na razumljiv način. V prihodnje bo platforma na voljo vsaki šoli, ki želi v učni načrt vključiti trajnostne teme.
Če se dotaknemo neposredno vašega delovanja in razvoja rešitev ter produktov – kako ocenjujete trajnostne vidike svojih rešitev? Kdaj lahko označite produkt za trajnostnega?
Naši izdelki so specifični, saj že po svoji funkcionalnosti prispevajo k trajnostnim ciljem. S podpiranjem prilagodljivosti omrežja omogočajo lažjo integracijo obnovljivih virov energije, uporabnikom pa zagotavljajo boljši nadzor nad porabo, sprejemanje informiranih odločitev in optimizacijo rabe energije na podlagi natančnih podatkov.
Za nas trajnost presega funkcionalnosti izdelkov. Ključno je tudi odgovorno ravnanje z viri, etično pridobivanje materialov in pregledna dobavna veriga. Velik poudarek dajemo načelom krožnega gospodarstva—minimiziramo porabo materialov in neprestano testiramo možnosti uporabe recikliranih plastik v naših števcih. Ti so zasnovani tako, da jih je mogoče enostavno sestaviti in razstaviti, kar omogoča visoko stopnjo reciklaže.
Zelo pomembna je tudi preglednost dobavne verige. Prek PLM (Product Lifecycle Management) portala spremljamo proizvajalce in njihovo skladnost z ESG standardi. Izvajamo ocene tveganja dobaviteljev in presoje, pri čemer dajemo prednost lokalnim in evropskim dobaviteljem. Ne le zaradi strožjih regulativnih zahtev, temveč tudi zaradi standardov dela in človekovih pravic. V prizadevanjih za razogljičenje dobavne verige se izogibamo dolgim transportnim potem, predvsem letalskemu prevozu, in raje izbiramo okolju prijaznejše alternative.
Ker je trajnost izdelkov zelo kompleksno in večdimenzionalno področje, smo previdni pri označevanju izdelkov kot "trajnostnih." Namesto tega se osredotočamo na nenehno izboljševanje vseh teh vidikov in zmanjševanje lastne porabe energije naprav.
Za resnično implementacijo vseh trajnostnih zavez podjetja so ključni tudi zaposleni. Kako vključujete zaposlene v trajnostno delovanje podjetja? Katere izobraževalne pobude izvajate, da bi povečali zavedanje in sposobnosti zaposlenih v zvezi s trajnostnimi cilji podjetja?
Po vzpostavitvi trajnostnega usmerjevalnega odbora (Sustainability Steering Committee) smo ugotovili, da za uspešno uresničevanje ESG iniciativ potrebujemo tako močno vodstveno podporo kot tudi široko vključenost zaposlenih. Zato smo uvedli program oz. vlogo Trajnostnih ambasadorjev – to so strokovnjaki iz različnih področij, kot so energetika, okolje, proizvodnja, IT, kadri, pravna služba, marketing in produktni management. Njihova vloga je ključna pri zagotavljanju strokovnega mnenja, podpori projektom ter vključevanju trajnostnih načel v vse poslovne procese.
Za krepitev ozaveščenosti na področju ESG redno objavljamo interne in eksterne članke o trajnostnih aktivnostih podjetja. Poleg tega smo uvedli ciljno usmerjene izobraževalne programe za zaposlene, vključno s trajnostnim uvajanjem za nove zaposlene in ESG delavnicami za različne oddelke. Naš cilj je, da trajnost ne ostane zgolj strateška usmeritev vodstva, temveč postane sestavni del organizacijske kulture, kjer vsak zaposleni čuti, da lahko prispeva k pozitivnim spremembam.
Nedavno smo pridobili certifikat "Družini prijazno podjetje" za izboljšanje upravljanja človeških virov in boljše usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja zaposlenih. Motivirani zaposleni so ključni za ESG uspeh—brez njih ni napredka.
Po direktivi CSRD ste zavezani tudi k trajnostnemu poročanju. Kako se pripravljate na prvi pregled vašega trajnostnega poročanja v skladu z direktivo CSRD leta 2026? Kateri izzivi se že pojavljajo pri zbiranju podatkov za ta poročila?
Priprave na CSRD poročanje so v polnem teku. Zaradi kompleksnosti direktive CSRD in standardov ESRS smo se odločili, da v letu 2025 izdamo pilotno (prehodno) trajnostno poročilo, usklajeno s standardi ESRS. Ta pristop nam omogoča, da preizkusimo postopke zbiranja podatkov in jih optimiziramo pred popolno implementacijo v letu 2026.
Eden največjih izzivov pri tem je bila prilagoditev našega sistema zbiranja podatkov tako da ustreza novim, bistveno širšim zahtevam ESRS. Ključnega pomena je bilo medoddelčno sodelovanje ter uporaba BI orodij, saj ESG poročanje zahteva podatke iz vseh poslovnih funkcij. Na srečo smo že pred nekaj leti začeli postopno uvajati zahteve CSRD v naše ekipe, kar nam je omogočilo boljšo pripravljenost na prehod.
Morda je najpomembnejša lekcija tega procesa ta, da je sistematičen pristop k ocenjevanju tveganj, vplivov in priložnosti podjetja bistvenega pomena. Ugotovili smo, da CSRD ni zgolj formalnost ali »kljukica na seznamu«, ampak predstavlja dragocen vpogled v poslovno strategijo, obvladovanje tveganj in prihodnje priložnosti. Celoten proces nam je že pomagal bolje uskladiti trajnostne cilje z našo dolgoročno poslovno vizijo.
Za trajnostno poslovanje in dosego podnebne nevtralnosti potrebujemo tudi novo regulatorno okolje in nove standarde. Kako aktivni ste na področju sodelovanja pri oblikovanju politik, predpisov, standardov in finančnih spodbud na področju podnebnih ukrepov?
Zavedamo se, da za doseganje podnebne nevtralnosti potrebujemo ustrezno regulativno okolje in nove standarde, in čeprav na tem področju že sodelujemo, imamo zagotovo še prostor za večjo vpletenost pri oblikovanju politik, predpisov in spodbud.
Kljub temu imamo predstavnika na evropski ravni—naš vodja razvoja je član izvršnega odbora ESMIG (Evropsko združenje ponudnikov pametnih energetskih rešitev). ESMIG igra ključno vlogo pri krepitvi strateške avtonomije Evrope, zagotavljanju enakih konkurenčnih pogojev na enotnem trgu ter pospeševanju energetske tranzicije s pametnimi tehnologijami—področje, na katerem smo kot podjetje zelo dejavni.
Poleg tega smo aktivni člani CER Partnerstva, Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) in Ameriške zbornice (AmCham), kjer sodelujemo v razpravah o regulativnih spremembah in razvoju industrije.
Za svoje trajnostno delovanje ste prejeli že kar nekaj nagrad, tudi mednarodnih, na primer zlato EcoVadis priznanje. Kaj vam tovrstna priznanja in nagrade pomenijo in kako vplivajo na vaše delovanje?
V letu 2023 smo prejeli svojo prvo EcoVadis srebrno priznanje, januarja 2025 pa smo bili nagrajeni z zlatim priznanjem. To priznanje je pomembna potrditev našega stalnega napredka in dokaz naše zavezanosti k ESG odličnosti. Je tudi priznanje za naše zaposlene, da smo na pravi poti in da so njihova prizadevanja na področjih trajnosti prepoznana.
Nagrade, kot je EcoVadis, služijo kot objektiven dokaz našim deležnikom, da smo odgovorno podjetje, zavezano etičnemu poslovanju, okoljski odgovornosti in družbeni trajnosti. Ne obravnavamo jih zgolj kot »znak prestiža«, temveč kot dodatno motivacijo, da še naprej izboljšujemo naše trajnostne iniciative ter nenehno dvigujemo standarde korporativne družbene odgovornosti.
Prejem zlatega priznanja pomeni, da smo med najbolje ocenjenimi podjetji v naši industriji, hkrati pa s tem nosimo tudi odgovornost – da nadaljujemo z izboljšavami in inovacijami na področju trajnosti. Naš cilj ni zgolj ohranjanje visokih ESG standardov, temveč postavljanje novih meril za odgovorno poslovanje v našem sektorju.