CER se je udeležil rednega srečanja s poslovnimi združenji za trajnostno gospodarstvo, ki jih organizira Cambridge University Sustainabilty Leadership.
V razpravi je bilo predstavljeno:
- trenutno stanje na področju institucionalnega razvoja EU,
- politične prednostne naloge v okviru ustanavljanja novih evropskih institucij,
- opredelitev mejnikov za politično udejstvovanje podjetij,
- predlogi za usklajevanje sporočil in
- priložnosti za sodelovanje.
V ključnih zaključkih srečanja je bilo izpostavljeno, da politične smernice predsednice Von der Leyen vključujejo podnebje kot osrednji del evropske konkurenčnosti.
Ključna področja ostajajo:
- konkurenčnost,
- varnost in obramba,
- podnebje je opredeljeno kot eden največjih izzivov sodobne dobe.
Evropski zeleni dogovor je ponovno poudarjen kot vodilna politična prioriteta, ki vključuje dekarbonizacijo, elektrifikacijo in čisti prehod v prihajajočem industrijskem dogovoru.
Med možnimi izzivi so pomanjkljiva strategija za pravičen prehod, preveč poudarka na stroških regulacije in manj jasnosti glede javnih naložb. Pomembno je, da podjetja ostajajo ključni akterji pri uresničevanju zelenega dogovora, s poudarkom na zmanjšanju stroškov energije, poenostavitvi regulativ in ustvarjanju spodbud za večjo konkurenčnost. Hkrati pa ostaja odprto vprašanje, kako zagotoviti pravičen prehod in družbeno vključenost v ta proces.
1. Trenutno stanje - Kakšno je stanje po volitvah v EU (sestava EP in Komisije, ključni akterji)? Katere so glavne politične prednostne naloge?
Institucionalni pregled in razvoj
-
Strateška agenda EU se je oblikovala v dialogu med različnimi institucijami, ki se je začel precej pred volitvami leta 2024. Voditelji so jo po junijskih volitvah izoblikovali v prihodnjo strategijo EU.
-
Ursula von der Leyen je bila ponovno izvoljena za predsednico Komisije. Rezultate volitev in prednostne naloge strank je strnila v politične smernice, ki služijo kot načrt za naslednji mandat Komisije.
-
Ursula von der Leyen je izbrala ekipo imenovanih komisarjev, ki so jim bila priložena pisma o poslanstvu, v katerih so opisani njihovi portfelji in prednostne naloge za naslednjih pet let. Zaslišanja za komisarje bodo predvidoma novembra, prvih 100 dni nove Komisije pa se bo verjetno začelo decembra.
Politično okolje po volitvah leta 2024
- Evropski parlament je še bolj razdrobljen, saj je več kot 25 % sedežev v njem v rokah skrajno desnih strank. Velika koalicija socialistov, liberalcev in konservativcev je sicer še vedno v parlamentu, vendar z majhno razliko.
- Pričakuje se, da bo ta razdrobljenost vodila k bolj transakcijskemu pristopu k sprejemanju zakonodaje, zlasti v zvezi s podnebnimi politikami.
Prednostne naloge
- Ključne teme v političnih smernicah so konkurenčnost (kot odziv na ameriški zakon o zmanjšanju inflacije in konkurenco Kitajske), varnost in obramba ter podnebje.
- Podnebni ukrepi so v smernicah opredeljeni kot eden največjih izzivov tega obdobja. Evropski zeleni dogovor ostaja osrednji element njenih načrtov, skupaj z novimi industrijskimi politikami in politikami konkurenčnosti.
- Čisti industrijski dogovor, ki vključuje cilj 90-odstotnega zmanjšanja emisij do leta 2040 v podnebnem zakonu, vizijo za kmetijstvo in prehrano, bo v prvih 100 dneh delovanja nove Komisije v ospredju.
Pomisleki in izzivi
- Poenostavitev in deregulacija: To lahko nekatere konservativne skupine razumejo kot način, s katerim želijo uveljaviti program deregulacije. Nekateri oblikovalci politike zahtevajo, da se razveljavi prepoved motorjev z notranjim izgorevanjem.
- Družbeni prehod: Energetski prehod je povezan s stanovanjsko krizo, vendar manjka širša strategija za pravičen prehod. Zanašanje na premalo financirane instrumente, kot sta socialni podnebni sklad in sklad za pravičen prehod, predstavlja izziv.
- Vrzeli v financiranju: Obseg naložb, potrebnih za pobude na področju podnebja in konkurenčnosti, ni dovolj podrobno opredeljen. Draghijevo poročilo o prihodnosti konkurenčnosti EU poudarja potrebo po znatnih naložbah na ravni EU za doseganje podnebnih ciljev, vendar manjka jasnost glede mehanizmov financiranja.
Vpliv Draghijevega poročila na novo Komisijo:
- Draghijevo poročilo se imenuje "Biblija" za novi mandat Komisije in je na vidnem mestu v pismih o poslanstvu. Čeprav je v skladu s širšo vizijo Ursule von der Leyen, je njegov poseben vpliv na oblikovanje novih mandatov očiten.
- Razogljičenje je poudarjeno kot ključni element prihodnjega evropskega gospodarstva, kar potrjuje osrednjo vlogo podnebnih ukrepov v Draghijevem poročilu in prednostnih nalogah von der Leyenove.
- Naložbe in usklajevanje: Poročilo poudarja, da je evropske gospodarske in podnebne izzive, vključno s konkurenčnostjo in industrijskimi vprašanji, mogoče rešiti le z ustreznimi naložbami na evropski ravni.
- Ključna ugotovitev poročila je, da je za reševanje teh izzivov potrebno usklajevanje na ravni EU, ne pa samostojno delovanje držav članic. Ta pristop je politično zahteven, vendar nujen za uspeh.
- Dolgoročna strategija za konkurenčnost: Poročilo poudarja potrebo po strateških naložbah in usklajenem industrijskem pristopu, da bi Evropa ostala konkurenčna na svetovnem prizorišču. Ta strategija mora obravnavati tako gospodarske kot podnebne cilje, s čimer bo EU postala vodilna na področjih, kot sta čista tehnologija in razogljičenje.
2. Prihajajoči mejniki in priložnosti za poslovno sodelovanje: Kateri so prihajajoči mejniki? Kako se lahko podjetja vključijo v mejnike?
Podjetja so v središču agende za konkurenčnost, industrijo in podnebje
- Politično agendo v veliki meri usmerjajo interesi podjetij, zlasti glede konkurenčnosti in regulativne stabilnosti. Podjetja so uspešno vplivala na ključne elemente strateške agende, vključno z izboljšavami, ki odražajo njihove povratne informacije.
- Konkurenčnost industrije, razogljičenje in krožno gospodarstvo ostajajo najpomembnejše prednostne naloge Komisije, pri čemer je poseben poudarek na učinkovitem izvajanju in dialogu s poslovnimi deležniki.
Konkurenčnost in predpisi
- Med poenostavljanjem predpisov in zagotavljanjem regulativne stabilnosti se pojavljajo stalne napetosti. Medtem ko imajo podjetja koristi od stabilnih regulativnih okvirov, lahko prizadevanja za deregulacijo ovirajo predvidljivost, ki je potrebna za dolgoročne naložbe.
- Pri naložbah v čiste tehnologije in trajnostne industrije bo treba najti ravnotežje med varčevalnimi ukrepi in obsežnimi sredstvi, potrebnimi za podporo energetskemu prehodu.
Priložnosti za poslovno sodelovanje
- Podjetja imajo zdaj osrednjo vlogo pri izvajanju svežnja Fit for 55 in strateških podnebnih ciljev, zlasti pri prikazovanju dokaznih točk, ki izpolnjujejo tako konkurenčne kot podnebne cilje.
- Prihajajoča zaslišanja komisarjev in prvih 100 dni delovanja nove Evropske komisije so ključni trenutki, ko lahko podjetja sodelujejo in vplivajo na politično zgodbo.
Ključni politični mejniki
(za več informacij glejte preglednico na povezavi)
- V novembru bodo potekala zaslišanja komisarjev, na katerih bodo odbori imenovane komisarje spraševali o njihovih prednostnih nalogah (npr. podnebje, podnebni cilj za leto 2040, konkurenčnost, sporazum o čisti industriji, krožno gospodarstvo, narava, energija).
- COP29 v Bakuju (11.-22. november), ki je pomembna platforma za sodelovanje podjetij z delegacijami EU in državami članicami.
- V prvih 100 dneh bo Svet EU vodil razprave o predlogih Komisije in oblikoval prihodnje politične agende.
- 1. januarja bo predsedstvo Sveta EU prevzela Poljska.
Prvih 100 dni Komisije
- Obdobje od decembra 2024 do marca 2025 bo osredotočeno na čiste industrijske dogovore in podnebni cilj za leto 2040, kar podjetjem ponuja pomembno priložnost, da oblikujejo zgodbe in vplivajo na usmeritev Komisije.
- Komisarji in njihove ekipe so odprti za prispevke podjetij, zlasti v zvezi s strategijami za podnebni prehod in konkurenčnost.
Pomen poslovnega sodelovanja
- Velik poudarek je na vlogi podjetij pri oblikovanju političnega okolja, zlasti v zvezi z zelenim prehodom. Poslovne mreže morajo poslancem Evropskega parlamenta predložiti prepričljive argumente, da bi se zoperstavile neprogresivnim lobističnim prizadevanjem.
- Neposredno sodelovanje s poslanci Evropskega parlamenta je ključnega pomena za vplivanje na njihov pogled in spodbujanje k zagovarjanju podnebju naklonjenih politik.
3. Usklajevanje sporočil in priložnosti za sodelovanje
Zbirka orodij in virov za zagovorništvo