Velux je prvo podjetje v gradbenem sektorju, ki je prevzelo odgovornost za pretekle in prihodnje emisije CO2. Velux zmanjšal emisije CO2 za kar 47 % v letu 2019 glede na primerjalno leto 2007; 28 % porabljene energije je bilo iz obnovljivih virov energije (OVE).
Pred podnebnimi spremembami si ne moremo več zatiskati oči. Ambiciozni cilj EU je zmanjšati izpuste ogljikovega dioksida za najmanj 55 % do leta 2030. Na tem vlaku bodo igrali pomembno vlogo tudi podjetja in različni gospodarski sektorji. Kako ambiciozna so pri tem slovenska podjetja in kako uresničujejo to vizijo? Kako spreminjajo svoje poslovne modele v podnebno nevtralne? Kako razumejo zeleno voditeljstvo? Na ta vprašanja je na video konferenci, ki jo je organiziral CER, med drugimi odgovarjal tudi Vojko Golmajer, direktor podjetja Velux Slovenija, ki je eno izmed pionirjev na področju trajnostnega razvoja. Med drugim je dejal, da želi Velux do leta 2030 postati trajno ogljično nevtralno podjetje, saj pot do tja tlakuje s trajnostno strategijo že več kot desetletje.
Kako ambiciozni ste v Veluxu glede zmanjševanja ogljičnega odtisa? Kaj konkretno počnete?
»Trajnostna strategija za Velux ni nekaj novega, saj smo imeli strategijo pripravljeno oziroma napisano že leta 2010, zajemala pa je cilje do leta 2020. Te cilje smo tudi dosegli. Emisije CO2 so bile v letu 2019 za kar 47 % nižje kot v primerjalnem letu 2007; 28 % porabljene energije je bilo iz obnovljivih virov energije (OVE). Smo globalno proizvodno podjetje, ki za proizvodnjo izdelkov porablja veliko energije, a se razmere na globalnih trgih spreminjajo, z njimi pa tudi naše podjetje, ki je v lasti Dancev. V luči teh sprememb moramo sprejeti širše okvirje trajnostnega delovanja. S strategijo za naslednje desetletje želi podjetje Velux postati trajno ogljično nevtralno podjetje (lifetime carbon neutral). S tem smo postali prvo podjetje v gradbenem sektorju, ki je prevzelo odgovornost za pretekle in prihodnje emisije CO2. Ta načrt vključuje tudi partnersko sodelovanje, med drugim tudi s Svetovnim skladom za naravo (WWF) za zajetje preteklih in prihodnjih izpustov toplogrednih plinov.
Za razliko od podnebne strategije za prihodnjih 10 let je bila pretekla trajnostna strategija osredotočena predvsem na naše lastne emisije. Z novo trajnostno strategijo pa želimo do leta 2030 postati vzor ali pa primer za druga podjetja in jim kazati pot. Sicer pa je trajnostno delovanje v našem DNK, v koreninah našega podjetja, zato smo še toliko bolj ambiciozni.«
Kaj vas motivira, da »počistite za sabo«? Da očistite ves CO2, ki ste ga od leta 1941, od kar obstaja podjetje Velux, spustili v ozračje?
»Trajna ogljična nevtralnost je velik podvig, ki smo se mu zavezali, saj bomo počistili 5,6 milijona ton CO2. Vendar pri tem sodelujemo z WWF in to je naložba. Z denarjem, ki ga vlagamo v to, bo WWF zagotovil pogozdovanje in skrbel za biološko raznolikost, s čimer bomo zajeli omejneno količino izpuščenega CO2.«
Kako se zavoljo tega spreminja vaš poslovni model?
»Naše trajnostne strategije so desetletne, poslovne strategije pa štiriletne. Sedanja poslovna strategija se izteče v prihodnjem letu (2021, op.p.). Na tej točki prihajamo do povezovanja, saj se že danes pogovarjamo, kako narediti eno strategijo, ki bo hkrati poslovna in trajnostna. Tudi nekdanji evropski komisar Janez Potočnik je omenil, da čeprav poslovno in okoljsko strategijo pogosto vidimo kot ločeni, to nista, ampak sta ta vidika lahko povezana. Dolgoročno gledano tudi tržne raziskave vedenja kupcev vedno bolj spremljajo, kaj delajo nekatera podjetja, kako podjetje deluje okoljsko, kako so narejeni produkti. Interes tako podjetja kot posameznikov je porabiti čim manj energije, s tem pa zmanjšujemo tudi CO2. Tudi pri samih izdelkih želimo zmanjšati emisije toplogrednih plinov za 50 %, ne samo v našem procesu, ampak tudi do dobaviteljev. Od vseh emisij v tej dobavni verigi je samo 6 % naših, 24 % pa od dobaviteljev, zato bomo za trajnostni preporod tudi od dobaviteljev zahtevali, da svoje poslovanje prilagodijo v 10 letih. Nadalje želimo, da bo do leta 2030 vsaj 30 % naših oken opremljenih s senzorji, ki bodo poskrbeli za dovolj svetlobe in svežega zraka, senčila pa se bodo avtomatsko spuščala, s čimer se bo poleti zmanjšala potreba po ohlajanju prostora. Na tak način bomo tudi na uporabniški strani zmanjšali emisije. Ta miselni preskok je kompleksen in se ne dotika le določenih parametrov, kot je energija, ampak tudi bivanja, pri čemer je pomembno zdravo bivanje.«
Kakšne spremembe uvajate v podjetju, da vam ljudje sledijo, in katere zelene kompetence mora danes imeti menedžer?
»Kot vodja ekipe moraš biti na tem področju vzor ali pa vsaj spodbujati takšno delovanje, torej komunicirati strategijo, kako naj delujemo na ravni celotne skupine in kako želimo delovati, kar se odraža tudi v tem, kaj počnemo v slovenski pisarni. Slednja je bila tukaj zgrajena pred 14 leti in že takrat smo bili pozorni na to, da imamo dovolj dnevne svetlobe in da porabimo čim manj energije za osvetlitev. Avtomatizirali smo tudi zunanja senčila z namenom čim manjše porabe energije za hlajenje prostorov poleti. V celoti želimo preiti na e-račune, da bi prihranili čim več papirja. V podjetju smo ukinili plastenke za vodo. To je le nekaj stvari, ki smo jih vpeljali, in ni težko, saj si zaposleni želijo, da je naš vpliv na podnebje čim manjši. Ključno pa je, da vemo, zakaj to delamo. To poslanstvo, kaj počnemo, je bilo zapisano že leta 1965, veliko prej, preden se je začelo govoriti o trajnosti. Med drugim pravi, da bomo delali z izdelki, ki so koristni za ljudi; na področju ravnanja s kupci, dobavitelji, drugimi deležniki in zaposlenimi bomo delali bolje kot večina drugih podjetij; finančno bomo samostojni. To so tri razsežnosti trajnostnega razvoja, kot so ga opredelili tudi Združeni narodi: družbena, okoljska in ekonomska odgovornost. Ko enkrat deluješ v tej smeri, to sprejmejo tudi zaposleni, ki posledično tudi delujejo tako.«
Kako bi nagovorili najbližje v službi, kaj naj naredijo v letu 2021, da bo tranzicija v zeleno čim bolj uspešna?
»Letošnje leto s pandemijo koronavirusa je pokazalo, da lahko veliko dela opravimo na daljavo. Verjetno bo tudi v prihodnje manj transporta na delovno mesto in več prostega časa zase, za družino in aktivnosti.«
Več o ogljični nevtralnosti podjetja Velux >>