V tokratnem zelenem pogovoru smo govorili z Amelom Emkićem, vodjo produktnega managementa v podjetju Wienerberger.
Prvo trajnostno strategijo oziroma Wienerberger's Sustainability Roadmap ste na ravni skupine sprejeli leta 2020. V letošnjem letu pa ste zaveze na področju trajnosti dodatno okrepili s programom, ki sega do leta 2026. Kako se strategiji nadgrajujeta in kakšen bo fokus do leta 2026?
Skupina Wienerberger že dolga leta dela na trajnostnem razvoju. Vse se je začelo z našim osnovnim produktom – opeko, ki jo delamo že približno dvesto let, je namreč v osnovi trajnostni material. Je pa Wienerberger v tem času postal vodilni svetovni proizvajalec za različne rešitve, tako za ovoj stavbe kot infrastrukturo. V zadnjih letih tako pospešeno delamo tudi na sistemskih rešitvah na področju trajnostnega poslovanja. Prva trajnostna strategija, ki jo je skupina Wienerberger sprejela leta 2020, je predvidevala štiri ključna področja delovanja. Letošnja nabor aktivnosti še nekoliko razširja in postavlja še bolj ambiciozne trajnostne cilje.
Na področju proizvodnje gre v prvi vrsti za dekarbonizacijo. Strategija iz leta 2020 namreč predvideva zmanjšanje CO2 emisij za 40 % do leta 2030. Za letošnje leto smo načrtovali, da emisije v primerjavi z letom 2020 zmanjšamo za 15 % in smo ta prag že dosegli. Nova strategija, ki smo jo sprejeli v letošnjem letu, pa predvideva dodatno 25-odsotno zmanjšanje emisij iz primarnih virov energije in surovin. Seveda pa v skladu z evropskim zelenim dogovorom do leta 2050 načrtujemo tudi popolno ogljično nevtralnost. Spremembe, ki jih na področju tehnologije sedaj delamo v luči trajnostnega razvoja, so zelo velike in pomembne. Ogromno truda, energije in investicij v zadnjih letih vlagamo v razvojne projekte in raziskave, s katerimi bomo lahko razvili tehnologije, ki nam bo omogočale proizvodnjo ogljično nevtralnih produktov. Nova strategija med drugim predvideva tudi 15-odsotno povečanje uporabe obnovljivih virov energije v naših proizvodnih procesih.
Tudi drugi steber strategije se dotika naših proizvodov, in sicer možnosti recikliranja oziroma njihove ponovne uporabe. Cilj je na tem področju zelo jasen – 100 % možnost recikliranja produktov. Že obstoječe produkte spreminjamo v smeri, da bi čimprej dosegli ta cilj. Vsi novi produkti in proizvodi, ki jih načrtujemo, pa morajo ta pogoj izpolnjevati že od samega začetka. V novi strategiji smo zelo jasno opredelili tudi volumen prodaje tovrstnih izdelkov – strategija namreč predvideva, da do leta 2026 povečamo delež prodanih visoko vzdržljivih (na 80 %) in recikliranih izdelkov (na 90 %).
Tretji pomemben steber trajnostne strategije je vprašanje biodiverzitete oziroma vračanje naravi, kar ji odvzamemo. V vseh naših proizvodnih obratih smo namreč sprejeli programe biotske raznolikosti, s katerimi želimo naravi vrniti to, kar smo ji s proizvodnjo naših produktov odvzeli. Do konca leta 2026 bomo usposobili 400 ambasadorjev biotske raznovrstnosti in zasadili 10 tisoč dreves.
Četrti steber trajnostne strategije pa predstavljajo ljudje. Na eni strani zaposleni – kakšni so pogoji dela, koliko in kakšna usposabljanja jim lahko nudimo itn. Ter seveda področje upravljanja – kako podjetje deluje kot celota, koliko je žensk na vodilnih mestih itn.
Smo pa v letošnji trajnostni strategiji nekoliko razširili svoja prizadevanja na področju trajnosti. Želimo si, da bi do leta 2026 75 % vseh prihodkov ustvarili z naslova gradbenih izdelkov za stavbe brez emisij. S tem bomo prispevali k visoko kakovostni in ogljično nevtralni gradnji novih stavb. Osredotočamo pa se tudi na porabo vode – porabo vode bomo v lastni proizvodnji do leta 2026 namreč zmanjšali za 15 %.
Za izvajanje trajnostne strategije so ključni prav zaposleni. Kako jih vključujete v trajnostno preobrazbo podjetja?
Na lokalnem nivoju, torej v proizvodnih obratnih v Sloveniji in na Hrvaškem, smo ravno pred kratkim pričeli s programom, s katerim se bomo dotaknili prav vseh zaposlenih. Želimo jih izobraziti s področja trajnosti. Kaj trajnost sploh pomeni, na kakšen način so sami lahko še bolj trajnostni, kaj trajnost vse obsega itn. Ko namreč govorimo o trajnosti, ne gre le za trajnostne produkte, temveč je potrebno razmišljati o vseh področjih delovanja človeka in podjetja kot celote. Tudi o energiji, kakšno temperaturo imamo v pisarnah, ali ugašamo luči, kako ločujemo odpadke, kakšne avtomobile vozimo in koliko nas je v avtomobilu, ko gremo na sestanek, na primer.
V Wienerbergerju trajnost pridobiva na pomembnosti in se bo v prihodnosti še bolj trdno umestila v naše organizacijske okvirje. Zavedamo se, da je vključitev trajnostnega razvoja ključna za naš dolgoročni uspeh.
Katere smernice zasledujete pri oblikovanju in inoviranju novih proizvodov?
Niti en proizvod ne more in ne sme biti zastavljen tako, da bi njegova proizvodnja povečala količino emisij posameznega obrata. To je ključno vodilo, ki se ga držimo. Seveda najprej skrbimo, da proizvod izpolnjuje vse tehnične zahteve in funkcionalnosti, vendar res gledamo tudi na to, da znižuje ali pa vsaj ne zvišuje CO2 emisij proizvodnega obrata. Konec koncev, če naši izdelki zadovoljujejo zahteve po nizkih CO2, potem s tem pomagamo tudi arhitektom, projektantom in vsem drugim deležnikom v gradnji, da zmanjšajo emisije celotnega objekta. Kolikor emisij mi vgradimo v proizvode, toliko jih bo kasneje tudi v stavbi. Zavedanje te poti je res ključnega pomena.
Kot zanimivost – pred kratkim smo opravili raziskavo, kjer smo primerjali večnadstropno betonsko in opečnato stavbo. Izkazalo se je, da je potencial za zmanjšanje emisij CO2 ogromen. Za približno 20 % CO2 emisij lahko zmanjšamo ogljični odtis posamezne večstanovanjske stavbe, če pametno projektiramo oziroma pametno izbiramo materiale. Res je pomembno, da gre vsak proizvod tudi čez filter trajnosti, saj s tem vplivamo na celotno gradnjo.
Kateri pa so najnovejši produkti, ki jih razvijate v luči trajnostnega razvoja?
V podjetju Wienerberger odpiramo popolnoma nov segment. Vrsto let namreč že proizvajamo strešnike za poševne strehe, sedaj pa se selimo tudi na segment ravnih streh. Trgu želimo ponuditi kvalitetno in trajnostno rešitev. Kot velika skupina je to tudi naša odgovornost do ostalih deležnikov. S tem namenom smo razvili posebno strešno membrano za ravne strehe. Wienerberger Leadax Roov je strešna membrana, ki jo proizvajamo iz avtomobilskih stekel oziroma PVB folije med stekli, ki steklo drži, da med nesrečo ne razpade. Če takšno membrano vzamemo ven, ko je steklo enkrat že razbito, lahko s posebnim postopkom iz nje naredimo strešno membrano za hidroizolacijo ravnih streh. Produkt ima zelo malo emisij in ga lahko tudi do šestkrat recikliramo. To je odličen primer inovativnega in trajnostnega proizvoda.
Selimo pa se tudi na področje fotovoltaike. Oblikovali bomo solarne panele, ki bodo del strehe oziroma strešnikov. Panelov tako več ne bo potrebno umeščati na strešnike, temveč bodo del njih. S tem bomo pridobili močnejšo hidroizolacijo in obnovljiv vir energije za objekt.
Naš celotni razvoj usmerjamo v štiri glavna področja, in sicer: a) upravljanje z vodo; b) upravljanje z energijo; c) trajnost in d) koncept healthy living – za slednjega smo v času pandemije ugotovili, kako pomemben je. Potrebujemo zdrave materiale in stavbe, ki omogočajo zdravo in udobno bivanje.
Na kakšen način pa trajnost vključujete v proces proizvodnje?
Za nami je že ogromno projektov na področju optimizacije proizvodnih procesov. Veliko smo naredili na zmanjšanju temperatur za žganje opeke in strešnikov. Optimizirali smo tudi recepture oziroma proizvodne mešanice. Na tem sicer že aktivno delamo – od uvedbe električnih peči, toplotnih črpalk do ponovne uporabe energije znotraj proizvodnih procesov.
Vaša proizvodnja je razširjena na več držav – kako zagotavljate upoštevanje trajnostnih priporočil v vseh proizvodnih obratih?
Wienerberger ima po svetu že okoli dvesto obratov, kar pomeni približno 20 tisoč zaposlenih. Trajnostna strategija je sprejeta na ravni skupine, je pa glede na lokalne posebnosti za vsako državo in vsak obrat sprejet tudi akcijski načrt. V akcijskih načrtih so zelo jasno opredeljeni cilji, KPI-ji in postopki. Vse skupaj je zelo merljivo, vsak obrat in država pa se akcijskega načrta držita.
Kako pa si prizadevate za odgovorno komuniciranje doseganja vašega napredka in kako preprečujete “greenwashing”?
Na področju produktov je trajnost lahko zelo jasna in transparentna. Obstaja namreč Okoljska deklaracija proizvoda (Environment Product Declaration – EPD), ki priča o vplivih na okolje posameznega izdelka. Vsak produkt je preverjen in ocenjen z neodvisne strani. Spremlja se različne parametre, od CO2 emisij do porabe vode za proizvodnjo. To je odličen način, kako preprečiti greenwashing oziroma zeleno zavajanje. Tako izmerjeni parametri trajnosti so jasni in dokazljivi. Tudi mi smo s strani Zavoda za gradbeništvo za vse naše produkte pridobili EPD. Na tak način tudi skrbimo, da se naše stranke – arhitekti, projektanti in izvajalci – izognejo greenwashingu.