Tveganje neusklajenosti ukrepov z realnostjo podnebnih sprememb
- Za prilagajanje podnebnim spremembam je bilo predvidenih vsaj 8 milijard EUR za obdobje 2014–2020 in vsaj 26 milijard EUR za obdobje 2021–2027
- Pri večini preučenih projektov se je sposobnost prilagajanja povečala, pri 40 % pa je bil njihov učinek majhen ali pa ga sploh ni bilo
- Napredek pri prilagajanju je težko izmeriti
Evropsko računsko sodišče opozarja, da politika EU za prilagajanje podnebnim spremembam zaostaja za hitrostjo sprememb.
Ekstremni vremenski dogodki, kot so vročinski valovi, suše in poplave, so vse pogostejši in povzročajo povprečno 26 milijard EUR gospodarske škode letno.
Ugotovitve poročila
EU je vzpostavila trden okvir za prilagajanje, vendar obstajajo težave pri praktičnem izvajanju.
Nacionalne strategije prilagajanja (npr. v Franciji, Estoniji, Avstriji, na Poljskem) so večinoma skladne z EU strategijo, a pogosto uporabljajo zastarele podatke in pomanjkljivo določajo stroške ukrepov.
Lokalne skupnosti so premalo vključene v izvajanje politik in ne uporabljajo EU orodij za prilagajanje, kot so Climate-ADAPT, Copernicus in Konvencija županov.
Primeri neusklajenih in neustreznih ukrepov
Nekateri projekti, kot so gradnja novih hiš na poplavnih območjih ali spodbujanje intenzivnega namakanja, lahko povečajo ranljivost na podnebne spremembe.
Rešitve, kot je polnjenje peščenih plaž, ponujajo le kratkoročne koristi.
Finančni izzivi in izboljšanje poročanja
Financiranje prilagajanja prihaja iz več virov (npr. kmetijstvo, kohezija), kar otežuje spremljanje in ocenjevanje napredka.
Trenutno poročanje o prilagajanju ni dovolj kvantitativno, kar omejuje oceno učinkovitosti ukrepov.
Zaključek in priporočila
Potrebno je okrepiti izvajanje politik, izboljšati sodelovanje med ravnmi oblasti ter zagotoviti dolgoročne in trajnostne rešitve.
Prilagajanje mora postati prednostna naloga, da bo EU lahko uspešno obvladovala vedno večje posledice podnebnih sprememb.
Vir