EU parlament in Svet sta dosegla začasni dogovor o novih pravilih za prepoved zavajajočih oglasov in zagotavljanje boljših informacij potrošnikom o izdelkih.
Sporazum posodablja obstoječi seznam EU prepovedanih komercialnih praks in mu dodaja več problematičnih tržnih navad, povezanih z zelenim pranjem in zgodnjim zastaranjem blaga. Cilj novih pravil je zaščititi potrošnike pred zavajajočimi praksami in jim pomagati pri boljši nakupovalni odločitvi.
- Generične okoljske trditve in drugi zavajajoči marketinški triki bodo prepovedani
- Prepoved bo veljala tudi za komercialna sporočila o blagu, ki vsebujejo oblikovno značilnost, uvedeno za omejitev trajnosti izdelka
- Dovoljene bodo le oznake trajnosti, ki temeljijo na odobrenih shemah certificiranja ali jih določijo javni organi
- Informacije o garanciji bodo bolj vidne in uvedena bo nova oznaka podaljšanja garancije
Kaj bo prepovedano?
Pogajalci iz Parlamenta in Sveta so se strinjali, da bodo prepovedali naslednje:
- generične okoljske trditve, npr. »okolju prijazno«, »naravno«, »biorazgradljivo«, »podnebno nevtralno« ali »eko«, brez dokaza o priznani odlični okoljski učinkovitosti, ki je pomembna za trditev;
- komercialna sporočila o blagu z lastnostjo, ki omejuje njegovo trajnost, če so na voljo informacije o lastnosti in njenih učinkih na trajnost;
- trditve na podlagi shem izravnave emisij, da ima izdelek nevtralen, zmanjšan ali pozitiven vpliv na okolje;
- oznake trajnosti, ki ne temeljijo na odobrenih shemah certificiranja ali so jih vzpostavili javni organi;
- trditve o trajnosti v smislu časa uporabe ali intenzivnosti v normalnih pogojih, če niso dokazane;
- pozivanje potrošnika k zamenjavi potrošnega materiala, kot so kartuše s črnilom v tiskalniku, prej kot je nujno potrebno;
- po potrebi predstaviti posodobitve programske opreme, tudi če le izboljšajo funkcije funkcionalnosti;
- predstavljanje blaga kot popravljivega, čeprav ni.
Nova usklajena oznaka za poudarjanje izdelkov s podaljšano garancijo
Evropski poslanci so uspešno vztrajali pri večji vidnosti informacij o garanciji, saj veliko ljudi ne ve, da ima v EU vse blago vsaj dveletno garancijo. Komisija je zadolžena tudi za oblikovanje nove oznake za proizvajalce, ki želijo poudariti kakovost svojega blaga z brezplačnim podaljšanjem garancijskega roka.
Kvota
Po dogovoru je poročevalka DZ Biljana Borzan (S&D, HR) dejala: »Dosegli smo odličen dogovor za potrošnike. 60 % evropskih potrošnikov se sploh ne zaveda, da je pravna garancija priložena vsem izdelkom. To se danes spreminja z opomnikom, ki mora biti prisoten v vsaki trgovini v EU in v nekaterih primerih tudi na embalaži. Tudi nova nalepka s podaljšano garancijo bo jasno pokazala, kateri izdelki trajajo dlje, zato bo lažje kupiti trajnejše izdelke. Izpogajali smo tudi odločno stališče do zgodnjega zastaranja. Ne smemo oglaševati izdelkov, ki prezgodaj ne uspejo. Poleg tega čistimo kaos okoljskih trditev, ki jih bo zdaj treba utemeljiti, trditve, ki temeljijo na izravnavi izpustov, pa bodo prepovedane.”
Naslednji koraki
Da bi postal zakon, bo moral začasni dogovor zdaj dobiti dokončno odobritev Parlamenta in Sveta. Glasovanje evropskih poslancev bo predvidoma novembra. Ko bo direktiva začela veljati, bodo imele države članice 24 mesecev časa, da nova pravila vključijo v svojo zakonodajo.
Vir