Evropa je na prelomnici: zaradi geostrateških premikov in obvladovanja surovin s strani največjih svetovnih akterjev bo dostop do materialov v prihodnosti vse bolj omejen in dražji. Strokovnjaki opozarjajo, da bomo v Evropi kmalu prisiljeni preiti v krožno gospodarstvo, saj linearni model »vzemi–uporabi–zavrzi« preprosto ne bo več vzdržen. Trenutna stopnja krožnosti znaša komaj
12 % v Evropi in le
6 % globalno. Evropska unija zato pripravlja akt o sekundarnih surovinah in krožnost umešča med ključne prioritete prihodnjega desetletja.
Vprašanje, kako preiti iz linearnega v krožni model, ni več oddaljena teorija, ampak zelo konkretna praksa, s katero se danes soočajo podjetja. Na
Prenosu znanja smo zato pogledali, kako se krožnosti lotevajo različna podjetja – od velikih do manjših, pri čemer vsak uporablja svoj pristop.
Različni pristopi podjetij k uvajanju krožnosti - strategije velikih in agilnost manjših.
V Perutnini Ptuj so si zastavili ambiciozen cilj – postati Zero Waste podjetje. »Naredili smo oceno stanja, identificirali ključne izzive in se projektno lotili vsakega posebej. Iz ideje o zmanjšanju odpadkov smo prišli do stranskih proizvodov, ki danes predstavljajo najkakovostnejše izdelke v regiji,« je pojasnil
Tomaž Zaviršek iz Perutnine Ptuj. Dodaja, da krožnost v praksi ni le strošek, temveč investicija z dolgoročnim pozitivnim učinkom.
Velika podjetja, kot je IKEA, pa krožnost obravnavajo strateško, z jasno vizijo na najvišji ravni. »Krožnost je pri nas vključena že v zasnovo izdelkov – od razstavljivosti do reciklabilnosti. Trajnost ni le ena funkcija ali oddelek, temveč del DNK podjetja,« je poudarila
Mihaela Hafner iz IKEA Slovenija. Na domačem trgu so uvedli iniciativo Druga priložnost ter vzpostavili »second hand« trgovine, kjer izdelkom podaljšujejo življenjsko dobo.
V storitvenem sektorju se pogosto pojavlja vprašanje, ali lahko sploh prispevajo h krožnemu prehodu. V podjetju Telprom so pobudo našli pri svojih strankah, ki zahtevajo trajnostne rešitve. »E-odpadki so nevarni, v Sloveniji pa jih recikliramo zgolj približno 30 %. S pomočjo EU sredstev smo izvedli pilotni projekt in zasnovali postopek nekemične razgradnje računalniških komponent, ki so nato ponovno uporabljene,« je pojasnila
Meta Pezdir iz Telproma.
Med strategijo in prakso: ustvarjanje kulture
Aleš Ugovšek, M Sora je dodal da prehod v krožno gospodarstvo zahteva več kot le projekte ali strateške načrte – potrebuje usklajenost obeh. Ko se v podjetju srečata pobuda zaposlenih od spodaj in strateška usmeritev vodstva od zgoraj, se začne oblikovati kultura. In prav kultura je tista, ki trajnost utrdi kot način delovanja, ne kot enkraten projekt. »To pomeni, da tudi po odhodu t.i. ambasadorjev trajnosti podjetje še naprej deluje na enak način.« je dodal.
Vloga zaposlenih in pomen zunanjih deležnikov.
Vsi govorci so poudarili ključno vlogo vključevanja deležnikov. Izobraževanje zaposlenih, pridobivanje zelenih kompetenc ter sodelovanje s strankami in zunanjimi strokovnjaki so temelj za uspešne preboje.
Sistemskega okolja (še) ni
V razpravi so bila kot glavne ovire izpostavljene finančne zahteve, regulatorna zapletenost, pomanjkanje znanja in neenotna evropska zakonodaja. Podjetja vidijo priložnost v subvencijah, davčnih olajšavah in večji politični podpori, ki bi pospešile uvajanje krožnih modelov.
Razprava je pokazala, da je prehod v krožno gospodarstvo nujen in da krožnost ni omejena le na proizvodna podjetja, temveč zahteva tudi vključitev storitvenega sektorja, pri obeh pa so potrebni inovativni in ustvarjalni pristopi.
V
CER Partnerstvu verjamemo, da
krožnost ni le
okoljska izbira, temveč
strateška priložnost – tako za podjetja kot tudi za države in celotno družbo.
Da bi podjetjem pri tem pomagali, smo CER Partnerstvo na dogodku predstavil nova priporočila
Kako v poslovanje uvesti krožno gospodarstvo. Priporočila prinašajo pregled krožnih poslovnih modelov, praktična orodja in primere dobrih praks iz Slovenije. Gre za dokument, ki združuje teorijo in prakso ter podjetjem pomaga pri prehodu iz linearnih v krožne poslovne modele.
S priporočili CER Kako v poslovanje uvesti krožno gospodarstvo želimo ponuditi konkretne smernice in navdih, kako prepoznati in uresničiti potencial krožnih poslovnih modelov. Prepričani smo, da bodo prav tista podjetja, ki bodo krožnost sprejela kot svojo dolgoročno usmeritev, v prihodnosti uspešnejša, odpornejša in bolj relevantna.