Prihajajoče spremembe Direktiv CSRD, SCDD in Taksonomije v Omnibus paketu




26 / 02 / 2025

Evropska komisija je 26. februarja objavila svoj prvi zakonodajni sveženj „Omnibus“, v katerem je predlagala pomembne spremembe treh glavnih dokumentov:

  • direktive o trajnostnem poročanju podjetij (CSRD),
  • direktive o skrbnosti pri trajnostnem poslovanju podjetij (CSDDD) in
  • uredbe o taksonomiji EU

Več tukaj.

Ti predlogi, ki so predstavljeni kot prizadevanje za „poenostavitev“ in zmanjšanje upravnega bremena, znatno zožujejo obseg podjetij, ki morajo razkriti podatke o trajnosti in izvajati skrbno preverjanje. Prav tako uvajajo spremembe načina poročanja o „zelenih“ dejavnostih v okviru taksonomije.

Če bodo predlogi sprejeti, bodo po besedah EU zagotovili prihranke v višini 6,3 milijarde evrov letno in mobilizirali dodatne naložbe v višini 50 milijard evrov za podporo prednostnim nalogam politike. Pobuda je po besedah EU komisije ključna za ustvarjanje ugodnejšega poslovnega okolja, ki bo prispevalo k doseganju ciljev evropskega zelenega dogovora in sprostitvi gospodarskega potenciala. 

V nadaljevanju je na kratko predstavljena posodobljena vsebina Omnibusa, ki ji sledijo ocena mednarodnih partnerjev, časovnica ter koristne povezave do uradnih dokumentov in člankov.
 



Vsebina zbirke Omnibus

Direktiva o trajnostnem poročanju podjetij (CSRD)

Zmanjšanje obsega: Prag za obvezno poročanje o trajnostnem razvoju bi se zvišal z 250 na 1 000 zaposlenih, poleg tega pa bi bilo treba upoštevati tudi merila za promet/bilanco stanja (letni promet nad 50 milijonov EUR ali bilančna vsoto nad 25 milijonov EUR). S tem bi se izločil velik del podjetij, ki so prej spadala v področje uporabe, in sicer potencialno več kot 80 %. Manjša podjetja lahko še vedno poročajo prostovoljno, vendar se bo široko obvezno področje uporabe precej zmanjšalo. Za podjetja z manj kot 1.000 zaposlenimi bo Evropska komisija uvedla prostovoljni standard za poročanje (VSME), kar bo omejilo zahteve večjih podjetij do njihovih manjših dobaviteljev.

Zamuda pri uporabi: Podjetja, ki še ne poročajo v skladu s CSRD, dobijo dveletno zamudo; če so morala poročati leta 2026, bodo zdaj začela poročati leta 2028. Ta ukrep naj bi novincem olajšal izpolnjevanje obveznosti, vendar predstavlja tveganje za vrzeli v podatkih za vlagatelje in banke.

Revizija standardov: Komisija namerava revidirati evropske standarde poročanja o trajnostnem razvoju (ESRS), da bi zmanjšala število nekaterih podatkovnih točk, opustila sektorske standarde in se bolj osredotočila na kvantitativna kot opisna razkritja. 

Zagotavljanje: Komisija ne bo več imela možnosti prehoda s "omejenega zagotavljanja" (limited assurance) na "razumno zagotavljanje" (reasonable assurance). Načrt za prehod z omejenega na razumno zagotovilo do leta 2026 bo odstranjen. Namesto tega Komisija predlaga izdajo le ciljno usmerjenih smernic o zanesljivosti.
 


Glavne spremembe pri Direktivi o skrbnem pregledu na področju trajnostnosti (CSDDD)

Obseg skrbnega pregleda: (neposredni) dobavitelji, pri čemer so izključeni globlji ali bolj zapleteni sloji dobavne verige. Podjetja ne bodo več obvezana k sistematičnemu poglobljenemu vrednotenju posrednih poslovnih partnerjev, razen če obstajajo jasni dokazi o negativnih vplivih. Ocene vplivov se bodo izvajale na 5 let (prej vsako leto). Ukinitev obveznosti prekinitev poslovnih odnosov kot zadnjega ukrepa.

Civilna odgovornost in izvrševanje: Zahteve za države članice, da uveljavljajo odgovornost za neskladnost, so odpravljene, kar znatno zmanjšuje možnost pritožbe.

Prehodni načrti: Podjetja so še naprej dolžna sprejeti načrte za podnebni prehod, vendar novo besedilo od njih zahteva le, da sprejmejo „izvedbene ukrepe“, kar zmanjšuje prejšnjo zahtevo, da jih morajo aktivno „izvajati“.

Zamuda pri uporabi: Omnibus prestavlja datum začetka uporabe CSDDD za eno leto, na leto 2028.

Brez strožjih nacionalnih ukrepov: Državam članicam je prepovedano uvesti strožje obveznosti od tistih v direktivi, kar pomeni, da direktiva dejansko predstavlja zgornjo mejo in ne temelj.

Omejitev zahtev po informacijah za mala in srednja podjetja (SME): Velika podjetja ne bodo mogla zahtevati dodatnih podatkov od SME, razen če jih ne morejo dobiti drugače.

Skladnost s CSRD pri načrtih za prehod na trajnostno poslovanje: Zahteve za pripravo načrtov za podnebno blaženje bodo usklajene s CSRD.


Spremembe pri EU Taksonomiji

Prostovoljno za večino podjetij: Zaradi ožjega področja uporabe CSRD morajo po taksonomiji poročati le zelo velika podjetja (več kot 1.000 zaposlenih). Druga podjetja se lahko prostovoljno vključijo. Podjetja s prihodki do 450 milijonov EUR bodo imela možnost prostovoljnega poročanja.

Finančni pragovi: Zmanjšanje števila podatkovnih točk za 70 %. Podjetja morajo poročati le o dejavnostih, ki presegajo 10 % njihovega prometa ali investicijskih stroškov; za finančne institucije pa 10 % sredstev. To lahko napihne „zeleni delež“ podjetja, hkrati pa izpusti znaten delež vseh dejavnosti.

Ne bistveno škodovati (DNSH): Podjetjem ne bi bilo več treba poročati o merilih DNSH. To lahko privede do „delno usklajenih“ dejavnosti brez popolnih okoljskih zaščitnih ukrepov. Komisija bo predlagala dve alternativi za poenostavitev okoljskih meril, povezanih s kemično varnostjo.

Predloge za poročanje: Predlagane spremembe bi zmanjšale zahteve po podatkih za približno dve tretjini za nefinančne družbe in skoraj 90 % za finančne institucije.

Prilagoditev zahtev za finančne institucije: Banke bodo iz zelene bilance (Green Asset Ratio) lahko izključile podjetja, ki niso zavezanci za CSRD.



Komisija je predloge Omnibus oblikovala kot prizadevanje za poenostavitev poročanja, znižanje stroškov skladnosti in uskladitev podnebnih prehodov s konkurenčnostjo podjetij. Vendar pa bistveno zmanjšujeta obseg obveznega razkritja trajnostnih informacij in slabita obveznosti skrbnega pregleda. Posledični ukrepi lahko zmanjšajo preglednost in odgovornost, kar bi lahko vplivalo na ambicije EU na področju zelenega financiranja.

 


Koristne povezave

Povezave do dokumentov Ombinusa 

Vprašanja in odgovori o Omnibusu



Naslednji koraki:

  • Spremembe CSRD in CSDDD: V postopku soodločanja s Svetom in Evropskim parlamentom.
  • Spremembe taksonomije: Trenutno poteka štiritedensko obdobje posvetovanja, ki mu bo sledil nadzor Sveta in Parlamenta.
  • Pospešene namere: Komisija želi pospešeno sprejetje, vendar je natančen časovni razpored odvisen od medinstitucionalnih pogajanj.
Zakonodajni predlogi bodo zdaj predloženi Evropskemu parlamentu in Svetu, da jih preučita in sprejmeta. Spremembe CSRD, CSDDD in CBAM bodo začele veljati, ko bodo sozakonodajalci dosegli dogovor o predlogih in po objavi v Uradnem listu EU. V skladu s sporočilom o poenostavitvi in izvajanju, ki je bilo objavljeno 11. januarja 2024, Komisija poziva sozakonodajalce, naj prednostno obravnavajo ta zbirni sveženj, zlasti predlog o odložitvi nekaterih zahtev po razkritju v skladu z direktivo CSRD in rok za prenos v skladu z direktivo CSDDD, saj je njihov namen obravnavati ključne pomisleke, ki so jih opredelile zainteresirane strani.
Osnutek delegiranega akta o spremembi sedanjih delegiranih aktov na podlagi uredbe o taksonomiji bo sprejet po pridobitvi povratnih informacij javnosti, uporabljati pa se bo začel ob koncu obdobja pregleda s strani Evropskega parlamenta in Sveta.

Če bodo predlogi sprejeti, bodo zmanjšali letne upravne stroške za 6,3 milijarde evrov in povečali finančno podporo podjetjem pri prehodu na trajnostni model. Zakonodajni predlogi so zdaj predloženi Evropskemu parlamentu in Svetu v obravnavo in sprejetje.
 


Odzivi zainteresiranih strani

Eurosif - Evropski forum za trajnostne naložbe - je izrazil močne zadržke glede svežnja Omnibus, saj meni, da bi lahko ogrozil financiranje dekarbonizacije in dolgoročne rasti. Kritizirali so odločitev Komisije, da ponovno odpre CSRD in revidira evropske standarde poročanja o trajnostnem razvoju (ESRS), ter opozorili, da to povzroča pravno negotovost za vlagatelje in podjetja. Eurosif je poudaril, da bodo vlagatelji z zmanjšanjem števila podjetij, vključenih v področje uporabe, za več kot 80 % izgubili dostop do primerljivih in zanesljivih podatkov, kar bo omejilo njihovo zmožnost povečanja naložb v industrijsko razogljičenje. Opozorili so tudi, da bi ukinitev obveznih načrtov za podnebni prehod in oslabitev dolžne skrbnosti v okviru CSDDD ovirala v prihodnost usmerjene ocene tveganja in ovirala sposobnost vlagateljev, da dodeljujejo kapital za trajnostno rast. 

CAN Europe - je izrazila veliko zaskrbljenost zaradi svežnja Omnibus in ga označila za „deregulacijsko akcijo brez primere“. Komisijo so kritizirali, ker se pod pretvezo zmanjševanja birokratskih ovir umika od bistvenih zahtev glede podnebja in odgovornosti podjetij, s čimer ogroža prizadevanja za mobilizacijo zasebnega kapitala za zeleni prehod EU. Organizacija CAN Europe je opozorila, da bodo vlagatelji brez obveznega razkritja trajnostnega razvoja „ostali v temi“ glede družbenih in okoljskih vplivov svojih naložb. Poleg tega so obsodili to, kar vidijo kot kapitulacijo Komisije pred lobiranjem podjetij, in jo obtožili, da je „razgradila pravila o potrebni skrbnosti“ na način, ki omogoča, da se interesi fosilnih goriv izognejo odgovornosti, in da je med postopkom Omnibus potisnila civilno družbo na stranski tir. 

Corporate Justice - je obsodila predloge Omnibus kot „popolno deregulacijo“, katere cilj je odpraviti odgovornost podjetij, in kritizirala Komisijo, ker je odstopila od ključnih elementov CSDDD ter spodkopala zaveze EU na področju podnebja in človekovih pravic. Trdili so, da omejevanje obveznosti potrebne skrbnosti na neposredne dobavitelje, odprava civilne odgovornosti za zlorabe podjetij in slabitev načrtov za podnebni prehod dejansko spreminjajo obvezne zahteve v preverjanje. Korporativna pravičnost je poudarila tudi, da je postopek potekal „za zaprtimi vrati“, kar je marginaliziralo glasove civilne družbe, in opozorila, da bodo žrtve in prve skupnosti zdaj ostale brez pravnih sredstev ali zaščite. 

Evropska okrogla miza za industrijo (ERT) - je pozdravila trojni sveženj ukrepov - Čist industrijski dogovor, akcijski načrt za cenovno dostopno energijo in zbirni paket za poenostavitev - kot „prve znake“ potrebnega premika v miselnosti pri oblikovanju industrijske politike EU. Predsednik ERT Jean-François van Boxmeer in generalni sekretar Anthony Gooch Gálvez sta pohvalila ukrepe, ki jih je Komisija sprejela v prvih 100 dneh, in poudarila, da je privabljanje novih naložb v Evropo odvisno od hitre in korenite reforme „kulture regulativnih pravil“. Pozvali so k hitremu in učinkovitemu izvajanju predlogov ter opozorili, da „ne smemo izgubljati časa“, da bi obrnili industrijski zaton Evrope in ohranili njeno globalno konkurenčnost. 

Insurance Europe - je pozdravila sveženj za poenostavitev, ki je „ključnega pomena“ za poenostavitev in izboljšanje pravil EU, saj je znak, da je Komisija zavezana ustvarjanju okolja, ki podpira podjetja. Pohvalili so revizijo standardov trajnostnega poročanja v okviru CSRD, zlasti odpravo sektorskih zahtev in ohranitev omejenega zagotovila. Podprli so tudi uskladitev prehodnih načrtov v CSDDD s CSRD in predlagane ukrepe za poenostavitev taksonomije EU. Insurance Europe sicer poudarja potrebo po hitrem izvajanju, vendar je še vedno prepričana, da bodo te spremembe ohranile „zelene ambicije EU na pravi poti“ in hkrati olajšale breme skladnosti za podjetja. 

AmCham EU - je paket Omnibus, ki ga je pripravila Komisija, označil za „dolgo pričakovani korak“ za zmanjšanje regulativne zapletenosti, ki po njihovem mnenju omejuje evropsko konkurenčnost. Pozdravili so zmanjšanje področja uporabe direktiv o trajnosti, odpravo sektorskih standardov ter racionalizacijo obveznosti v okviru CSRD in CSDDD. Čeprav so pohvalili potencial reforme za zmanjšanje prevelikih bremen glede skladnosti, so opozorili, da je potrebno več dela pri obravnavi ekstrateritorialnih določb, negotovosti glede odgovornosti in prekrivajočih se direktiv. AmCham EU je prav tako pohvalil poenostavitve CBAM, vendar je posvaril pred kakršno koli oslabitvijo teh ukrepov. Države članice in Evropski parlament so pozvali, naj hitro sprejmejo sveženj, da bi zagotovili „resnično poenostavitev“ in podjetjem zagotovili regulativno varnost, ki jo potrebujejo. 

Vir: CLG Europe





 

VSE NOVICE
zapri Na spletnih straneh cer-slo.si uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja
spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.
Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah.