NOVICE




16.05.2022    |    Šampioni zelene preobrazbe

Zakaj je Nizozemski uspel veliki prehod v krožno gospodarstvo

12 inovativnih krožnih poslovnih modelov 


Trajnostni izdelki bodo postali pravilo v EU, zato krožni poslovni modeli dobivajo nov zagon

Nizozemska je že leta 2014 prestavila v šesto prestavo na področju krožnega gospodarstva, v prvi polovici leta 2016 pa je v okviru predsedovanja Svetu Evropske unije krožno gospodarstvo postalo osrednja tema. Zakaj? Ker svetovno povpraševanje po surovinah za proizvodnjo hrane, električnih izdelkov in oblačil strmo narašča. Nizozemska vlada zato sodeluje z javnimi organi, institucijami znanja in okoljskimi organizacijami, industrijo, sindikati, finančnimi institucijami in drugimi organizacijami civilne družbe, da bi našla pametnejše in učinkovitejše načine uporabe surovin. Cilj je, da nizozemsko gospodarstvo do leta 2050 postane popolnoma krožno. Do leta 2030 naj bi se poraba primarnih surovin zmanjšala za polovico. Nizozemska vlada je določila tudi tri cilje, s katerimi naj bi nizozemsko gospodarstvo čim prej postalo krožno:
  • Zagotoviti učinkovitejšo uporabo surovin v proizvodnih procesih, tako da jih bo potrebnih manj.
  • Kadar so potrebne nove surovine je priporočljivo uporabljati trajnostno proizvedene obnovljive (neizčrpne) in široko dostopne surovine, kot je biomasa surovina iz rastlin, dreves in živilskih odpadkov. Tako bo Nizozemska manj odvisna od virov fosilnih goriv, kar bo posledično bolje za okolje.
  • Spodbuja tudi razvojne metode in oblikovanje novih, krožnih izdelkov. 
Ta projekt razvoja na nacionalni ravni ima korenine v »zelenem dogovoru« iz leta 2013 med nizozemsko vlado in projektnimi partnerji MVO Nederland, Amsterdam Economic Board in Circle Economy. Naloga Circle Economy, ki je organizirano kot zadruga, je pospeševati prehod na krožno gospodarstvo z razvojem praktičnih in razširljivih rešitev na terenu, usmerjenih v ukrepanje, je povedala Tamara Veldboer, višja strateška svetovalka za krožno poslovanje pri Circle Economy



V omenjenem podjetju med drugim pripravljajo analize in poročila, je zbranemu občinstvu na dogodku Kako bodo trajnostni proizvodi postali standard?, ki ga je CER 6. maja 2022 gostil na spletu, povedala Veldboerjeva. 

Kako krožno je svetovno gospodarstvo

Krožno gospodarstvo je hkrati preprost in kompleksen pojem, odvisno s katerega vidika gledamo nanj. Pomemben je kontekst in seveda instrumenti, s katerimi merimo »krožnost«. »To je hitro razvijajoče se področje, kjer še vedno veliko razprav o merilnikih, indikatorjih, podatkih,« je uvodoma skozi Circularity Gap Report pojasnila Tamara Veldboer. »To je poskus, da bi izmerili stopnjo krožnosti na svetu in s tem spodbudili investicije in usklajen prehod v trajnost.« Ocenjujejo, da le 9 odstotkov vseh materialov, ki pridejo v gospodarski tok, na svetu dejansko recikliramo – nizozemsko gospodarstvo je 24-odstotno krožno, avstrijsko 11-odstotno, norveško pa le 2-odstotno. 

Pet korakov do krožnega proizvoda 

Ob tem si v Circule Economy zastavljajo vprašanje, kako bi lahko te deleže povečali. Obstajajo različni indikatorji za postopanje po poti krožnega gospodarstva začenši z zavedanjem in postavljanjem ciljev, identifikacijo ter sledenjem priložnostim, vzpostavljanjem »business cases«, zaključi pa se z validacijo in rezultati. »Podjetjem pomagamo izdelati KPI o tem procesu,« pojasnjuje Veldboerjeva in dodaja, da je za podjetja to 5-stopenjski proces: analiza, prioritete, kategorizacija, identifikacija in potem koraki za podaljšanje življenje proizvoda podjetja, je pojasnila Veldboerjeva.

Konkretni primer vpeljave krožnega poslovnega modela so Circle Economy izvedli za trgovsko verigo Action. Naredili so analizo krožnosti za polovico kategorij produktov, ki jih v Action prodajajo in tako zagotovili jasno usmeritev upravljanja s surovinami za prihodnost, prav tako pa je podjetje dobilo vpogled v lastno stanje krožnega poslovanja.

V enem izmed gradbenih podjetij, ki so mu pomagali pri Circle Economy, so tako najprej prečesali vse podatke, vključno s podatki o porabi (ponovna uporaba in popravilo), porabi energije, recikliranju in koncu življenjske dobe. S tem lahko namreč izpostavimo žarišča, kjer je največ porabe, je pojasnila Tamara Veldboer.

Pivo iz dežja, naravno milo, 101 način uporabe pomarančnih olupkov

Nizozemci s krožnim mislijo resno. Tako recimo podjetje Hemelswater (kar bi lahko prevideli kot dežno pivo) pivo in gin-tonik prideluje z vodo iz dežja, ki pada na streho hotela. S tem zagotavljajo, da dejansko za hmeljev napitek – pivovarstvo je namreč izredno potratno, kar zadeva vodo – uporabljajo obnovljive, netoksične vire, primer opisuje Tamara Veldboer.

Podjetje Nature Bar, ki izdeluje naravna mila in šampone, je na misiji za boljši odnos do sebe in okolja. Naravna mila in šampone ročno izdelujejo majhnih serijah v ateljeju v Amsterdamu po tradicionalnem obrtniškem postopku. . Vsaka naravna ploščica je edinstvena, uporabljajo pa vse, kar ponuja narava, zato ima vsaka ploščica krožno osnovno sestavino – tudi pomarančne olupke, ki so ostali v sokovniku lokalne kavarne. Nature Bar je oda naravi in je na stičišču med inovacijami in tradicionalno nego kože. Mednarodni konglomerat Philips za medicinski sektor podaljšuje življenjsko dobo MRI-skenerjev, kar je še posebej pomembno z vidika porabe materiala. 

PeelPioneers spreminjajo tok pomarančnih olupkov. Poraba pomarančnega soka se je na Nizozemskem znatno povečala, kar je mogoče pripisati novemu pojavu: komercialnemu sokovniku, ki je na voljo v skoraj vseh supermarketih. Kupci izberejo pomaranče, jih odvržejo v koš za shranjevanje z veliko prostornino, stroj pa jih olupi in iztisne sok v steklenice, ki jih je treba plačati na blagajni. Umazanega in lepljivega sočenja doma ni več, kar je za zaposlene z mislijo na zdravo izredno privlačna domislica. Ti hitri in preprosti sokovniki so se razrasli po vsej državi. S tem pa tudi olupki. V podjetju so prepoznali dodano vrednost olupkov: vsak olupek je večnamenski, zato so iz njih med drugim razvili nove izvlečke, s katerimi so razširili svojo ponudbo s krme za živali in eteričnih olj na čistila, čokoladno industrijo ipd. »Vemo, da je v notranjih sestavinah, s katerimi zdaj krmimo krave, še več vrednosti, in vemo, da jih lahko še naprej razvijamo, da bi pridobili več živilskih sestavin za prehrano ljudi,« so pri Peel Pioneers zapisali na spletni strani, kjer tako ogromne količine pomarančnih olupkov ponovno uporabijo.

Fairphone se recimo zaveda, da operacijski sistem telefonov po dveh letih uporabe zaradi počasnosti kliče po novem. Pri Fairphone pa so se odločili, da lahko vsak del zamenjate – baterijo, tudi pokvarjeno kamero, programsko opremo ipd.

Podjetje rCup izdeluje lončke za s sabo (za ponovno uporabo) iz odpadkov, s čimer tudi odpadki dobijo novo življenje.

Podjetje Rotterzwam iz Rotterdama zbira kavno usedlino iz lokalnih lokalov, velikih podjetij in restavracij. Nato v njej gojijo gobe (ostrigarje) in jih prodajajo strankam na območju Rotterdama. Imajo tudi darilni paket, da lahko ljudje te gobe gojijo tudi doma. 

Bi najeli pralni stroj ali kavbojke?

»Pomembno je ponovno razmisliti o poslovnem modelu,« opozarja Tamara Veldboer. Tako so storili tudi pri podjetju Bundles. Leta 2013 je Marcel Peters ugotovil, da je pri pranju perila veliko odpadkov. Trdil je, da je lahko uporaba trajnostnih aparatov cenejša od lastništva nekakovostnih aparatov za enkratno uporabo (throw-away appliances), če jih začnemo uporabljati na pametnejši način. Večina gospodinjskih aparatov tudi porabi več energije, vode in detergentov, kot je treba. Gre za zapravljanje denarja in velik vpliv na okolje. S paketom Bundles pa dobimo trajnostne in učinkovite naprave, ki trajajo dlje, dostopne pa so vsakomur. S tem strankam pomagajo zmanjšati porabo energije, vode in detergentov, prevzamejo pa tudi odgovornost za vzdrževanje, da bi podaljšali življenjsko dobo aparatov. Poleg tega skrbijo za predelavo in popravila pokvarjenih aparatov s ciljem pridobiti vrednost uporabljenih materialov. »Tako prodajajo 'čisto perilo', lastnik pa plačuje mesečno naročnino za izposojen aparat,« pojasnjuje Tamara Veldboer.

Domiselni poslovni model imajo tudi Mud Jeans, kjer lahko kavbojke najamete. Tako ste lahko vedno v koraku z modo, podjetje pa ima na voljo material za predelavo kavbojk, saj je gojenje bombaža energetsko potratno, kar zadeva porabo vode in gnojil.

Signify pa je večje podjetje, ki je bilo nekoč del Philipsa, zato se še vedno ukvarja s svetlobo. Ponujajo povezano razsvetljavo, ki zbira podatke z naprav in na novo opredeljuje, kaj lahko svetloba naredi in kako jo ljudje uporabljajo. 

Na dogodku je bil predstavljen tudi gradbeni proizvod Leadax Roov - krožna in inovativna strešna membrana, ki je narejena iz odpadkov. Leadax Roov je krožni izdelek, izdelan posebej za ravne in rahlo nagnjene strehe in ga je mogoče ponovno reciklirati po koncu življenjske dobe. 

Kako zmanjšati odvrženo hrano v domovih za ostarele, menzah, bolnišnicah

Podjetje Wastewatchers se bori proti zavrženi hrani v hotelih, bolnišnicah, poslovnih menzah in domovi za starejše. V gostinstvu na Nizozemskem vsako leto nastane za približno 1 milijardo evrov živilskih odpadkov. Strankam ponujajo spletno orodje in svetovanje. Pomagamo pri registraciji, analizi in zmanjševanju količine zavržene hrane. S tem mesečno prihranijo najmanj 20 % stroškov, ocenjujejo pri Wastewatchers. 





Dogodek je potekal v sklopu kampanje Šampioni zelene preobrazbe, katere podpornik je Nizozemska Amabasada v Sloveniji.